Deel 2 uit het dossier: Valkuilen
Het zijn vaak de bedrijven waarvan de resultaten onder druk staan die al dan niet noodgedwongen een greep doen naar proces verbetertechnieken. Men ziet een noodzaak ontstaan om kosten te elimineren om zodoende de winst op peil te houden, of om winst te gaan maken. Lean Six Sigma (en andere proces verbeter technieken) is echter geen korte termijn strategie! Lean Six Sigma trajecten kennen over het algemeen wel een korte doorlooptijd (maximaal 6 maanden), maar voordat u een stabiele Lean Six Sigma organisatie heeft opgetuigd, ben u vaak meer dan een jaar onderweg. Het Lean Six Sigma denken moet in de organisatie worden ingebakken voordat u de optimale resultaten kunt ervaren.
Lean Six Sigma moet dan ook niet worden gebruikt om die lekke roeiboot waterdicht te maken… Lean Six Sigma moet worden ingezet om van een roeiboot een luxe jacht met een laag verbruik te maken zodat klanten er vaker en langer mee willen varen tegen een hogere vergoeding.
Natuurlijk kan Lean Six Sigma kosten reduceren en uw bedrijf rendabel houden. Echter, als een bedrijf afhankelijk is van proces verbetertechnieken om het hoofd boven water te houden, dan is er vaak veel meer mis dan alleen processen die niet efficiënt genoeg verlopen. Zijn uw producten wel innovatief genoeg, hanteert u de juiste marketingmix voor de doelgroep die benaderd, of is uw sales force wel capabel genoeg om het product aan de man te brengen? Er zijn zoveel meer redenen die een bedrijf kopje onder kunnen doen gaan, dan alleen processen die niet efficiënt genoeg zijn. Met een efficiënt proces en een slecht product zult u nog steeds verzuipen.