Deel 3 uit het dossier: Valkuilen
In het verleden hebben veel organisaties Lean (Six Sigma) gebruikt om mensen te kunnen ontslaan. Reorganisaties kunnen dan ook het gevolg zijn van een proces verbetertraject. Een efficiënter proces betekent vaak dat er minder medewerkers noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de hoeveelheid werk.
Het ontslaan van medewerkers is echter niet een doel van Lean Six Sixma. Het doel van Lean Six Sigma is het verhogen van de klanttevredenheid en het efficiënter maken van een organisatie.
Focus op klanttevredenheid
Het ontslaan van medewerkers kan een gevolg zijn van het efficiënter maken van een organisatie maar draagt over het algemeen niet direct bij aan het verhogen van de klanttevredenheid. Het inzetten van de vrijgekomen capaciteit voor andere taken, bijvoorbeeld extra service waar de klant of meer voor wil betalen, of waardoor de klant minder snel naar de concurrent stapt, kan dat wel. En dat kan op vele manieren. Als u Lean Six Sigma heeft gebruikt om de routes van uw transport te optimaliseren dan kunt u er wellicht voor kiezen om de chauffeurs die niet meer nodig zijn, als bijrijder op de auto’s te plaatsen. Hierdoor kunt u de benuttingsgraad van uw transportmiddelen verhogen en sneller leveren (bij lange rijafstanden). Of u kunt een extra service bieden aan uw klant, bijvoorbeeld levering tot in de kelder of op zolder, waar dat voorheen met slechts 1 chauffeur zonder bijrijder niet mogelijk was.
Zo zijn er ook bedrijven geweest die gedurende recente economische crisis hun overbodige personeel niet hebben ontslagen, maar juist hebben ingezet om gezamenlijk te werken aan innovaties, of process improvements. Van de valkuil “geen tijd om te verbeteren” is hier natuurlijk geen sprake en de in overvloed aan beschikbare tijd wordt op deze manier zo ingezet, dat wanneer de werkgelegenheid binnen een organisatie aantrekt, iedereen weer aan slag kan op een efficiëntere manier dan voor de crisis.
Het opnieuw inzetten van “overbodig” personeel is echter wel een lange termijn strategie. Het ontslaan van medewerkers levert op korte termijn een kostenbesparing op, daar waar het inzetten van de vrijgekomen capaciteit om de klant tevredenheid te verhogen vaak meer tijd nodig heeft om resultaat te laten zien.